IMAGE LINE- HARMLESS (FL STUDIO/VST) wer. do pobrania

Harmless to addytywny syntezator działający jak subtraktywny. Albo – jeśli wolisz – subraktywny syntezator napędzany addytywnym silnikiem syntezy.

To nie jest kolejny syntezator subtraktywny...

Możesz zadawać sobie pytanie: dlaczego?

Z wielu powodów. Po pierwsze, na rynku jest już zbyt wiele syntezatorów subraktywnych, zachwalanych jako wirtualnie analogowe. Ten jest cyfrowy i jest z tego dumy. Wszystko jest tu niejako sztuczne – generator tonów, filtry i ich rezonanse czy phaser – i odbywa się na harmonicznych, zanim wygenerowane zostaną pojedyncze składowe dźwięku.  

To, jak odbywa się synteza nie powinno mieć żadnego znaczenia, jeśli w rezultacie brzmi to „subtraktywnie”. Harmless to jednak więcej niż tylko udana koncepcja. Instrument pozwala na precyzyjne sterowanie, które nie byłoby możliwe w przypadku klasycznej syntezy subtraktywnej. Filtrom i efektom phasingu można przyporządkować nietypowe kształty i krzywe, co zwykle byłoby możliwe jedynie w przypadku działających w trybie offline cyfrowych filtrów. Nachylenie filtrów może być określone w Hz zamiast w oktawach. Wreszcie, masz kontrolę nad częstotliwością każdej harmonicznej, tworząc barwy niemożliwe do uzyskania tradycyjnymi metodami.

Harmless, dla mniejszej lizcby harmonicznych

Pokreślamy, Harmless to syntezator addytywny działający jak subtraktywny. Harmoniczne nie są tu wytwarzane by były następnie filtrowane, barwa jest filtrowana zanim zostanie wygenerowana. To może brzmieć jak nieistotny detal, ale generowanie w ten sposób dźwięku ma znacznie więcej zalet niż wad.

Niekonicznie mniej efektywny

Zasilany starannie zoptymalizowanym, wielowątkowym silnikiem syntezy addytywnej, instrument ma zapotrzebowanie na moc obliczeniową porównywalne z tym dla tradycyjnych syntezatorów subraktywnych, szczególnie w odniesieniu do barw z wykorzystaniem filtru dolnoprzepustowego. Instrument może generować jednocześnie setki harmonicznych bez przeciążenia CPU.

Mniej znaczy więcej

Harmless jest z założenia prosty. Tworzenie skomplikowanych syntezatorów nie sprawia nam problemów (stworzyliśmy ich kilkanaście), ale one nie są dla wszystkich. Tutaj nie znajdziesz żadnych zakładek, żadnych ukrytych kontrolek, nie ma wielopunktowych obwiedni, wszystkie funkcje są widoczne jak na dłoni, pogrupowane i oznaczone kolorami. Ponad 100 parametrów, z których większość można poddać automatyce, jest rozmieszczonych na czytelnym interfejsie użytkownika (GUI).

Harmless, tylko z pozoru

Prostszy w programowaniu, ale naszpikowany diabelskimi funkcjami. Pod pokładem znajdziesz takie funkcje, jak choćby synchronizacja wyjść phaserów z częstotliwościami harmonicznych. Sekcja LFO może działać jako specjalne źródło modulacji, łącząc głębokość działania phasera z siłą uderzenia (velocity), wysokością dźwięku lub obwiednią filtru. 

Oczywiście, Harmless oferuje także funkcje bardziej typowe dla syntezy addytywnej, jak poddające się modulacji maskowanie harmonicznych. 

Harmless jest także bogato wyposażony w efekty, zwyczajowy chorus, delay i pogłos, ale także wielopasmowy kompresor/limiter napędzany przez samego Maximusa. Dziedziczy także potężne unisono od Sytrusa. 

Podsumowując, naszym celem było stworzenie subtraktywnego syntezatora o wyjątkowych własnościach, który jednocześnie będzie łatwy do programowania, i wierzymy że to się udało!